Q3 cyklisk forbrug: handelskrigen har skabt muligheder

Usikkerhed om toldafgifter driver attraktive værdiansættelser, men langsigtet vækst i e-handel forbliver intakt.

Facebook Twitter LinkedIn

Af Dan Wasiolek, Morningstar.

Morningstars U.S. Consumer Cyclical Index er oppe med 20 procent år til dato gennem 21. juni – nogenlunde på niveau med det øvrige amerikanske aktiemarked. Sektoren har dog oplevet nogle udsving efter toppen sent i april efter bekymringer om told på global handel er blevet intensiveret kombineret med fortsat bekymring om en cyklisk afmatning i Kina og Brexit-bekymringer i Storbritannien.

Den gennemsnitlige aktie, vi dækker, handles med en rabat på 7 procent relativt til vores fair value-estimat. Omkring 40 procent af aktierne har 4 eller 5 stjerner – det er den største andel af samtlige sektorer bortset fra energi. Bilindustrien samt underholdning og rejser og fritid handles til de mest attraktive priser (se nedenstående billede).

cyklisk

De fleste industrier i sektoren har rapporteret minimal påvirkning indtil videre fra de 25 procent i afgifter, der er blevet pålagt varer for 250 milliarder dollar importeret fra Kina til USA. Kontoret for USA’s Handelsrepræsentant (USTR) har dog alligevel foreslået 25 procent told på yderligere 3.805 kategorier af kinesiske varer (inklusiv legetøj, tøj, boligartikler, sko og sportsgrej), som løber op i varer for 300 milliarder dollar eksporteret til USA fra Kina hvert år, hvilket kan få en mere tydelig effekt på spillernes regnskaber i den cykliske forbrugssektor.

De største e-handlere meddeler fortsat om solide resultater på nettet, hvilket understreger vores tro på, at forhandlernes indsats for at gøre deres forretninger til såkaldte omnichannel fulfillment centre er velbegrundede. Vi mener også, at fordi de største e-handlere er tæt på kunderne, er det muligt at minimere leveringsomkostningerne og opfordre kunderne til selv at hente deres pakker, hvilket er mere lukrativt end at levere varerne hjem til kunden. Vi mener fortsat, at de selskaber i sektoren med eksponering mod e-handel er velpositionerede til langsigtet vækst. I USA forventer vi, at væksten i e-handel forbliver robust i årene frem, hvor online detailhandel får tocifret vækst frem mod 2022, mens de fysiske forretninger oplever mindre end 4 procent.

L Brands Inc (LB)
Rating: 5 stjerner
Economic moat: Narrow
Seneste kurs: 24,59 USD
Fair value estimat: 42,00 USD
Fair value usikkerhed: Høj

Selskabets konkurrencefordele (narrow moat) stammer fra dets brands i en industri, der kendetegnes ved at kunderne prioriteret kvalitet og pasningsform med fornuftige langsigtede vækstmuligheder i Kina. Vi er dog fortsat forsigtige på kort sigt, da marginerne for undertøjsmærket Victoria’s Secret forsøger at stabilisere sig, efter fjerde kvartalsregnskab var det 12. kvartal i træk med faldende driftsmarginer, men vi ser dog potentiale på mellemlang sigt fra en stabilisering af bralette salget, forbedringer i Victoria’s Secret Beauty, introduktionen af mere innovative bh’er og svømmetøj.

Mattel (MAT)
Rating: 5 stjerner
Economic moat: Narrow
Seneste kurs: 11,00 USD
Fair value estimat: 21,00 USD
Fair value usikkerhed: Høj

Julesæsonen i 2016-17, likvideringen af Toys R Us i 2018 og nylige toldsatser har gjort livet svært for Mattel, der blandt andet står bag mærker som Barbie og Fisher Price, og resulteret i faldende omsætning og pressede marginer. Det har også sat sit præg på aktiekursen, som nu tilbyder en bred sikkerhedsmargin op til vores estimat af selskabets fair værdi for langsigtede investorer. Med det sagt mener vi dog, modvinden er midlertidig, og at de strategiske initiativer fra både den tidligere og nuværende administrerende direktør vil fortsætte med at bære frugt i 2019 og frem og understøtte Mattels langsigtede fordele.

Dan Wasiolek, har ingen positioner i de nævnte værdipapirer.

---

© Morningstar 2019. Alle rettigheder reserveret. Medmindre andet er angivet i en særskilt aftale, må denne rapport kun anvendes i det land, hvor den oprindelige distributør er fra. De i rapporten indeholdte informationer, data, analyser og meninger udgør ikke investeringsvejledning; de er udelukkende beregnet til informative formål og er derfor ikke et tilbud om køb eller salg af værdipapirer, ligesom der heller ikke garanteres for deres korrekthed, fuldstændighed eller nøjagtighed. De meninger, der her gives udtryk for, er formidlet på datoen herfor og kan ændres uden yderligere varsel. Med undtagelse af hvor andet kræves af lovgivning, hæfter Morningstar ikke for nogen beslutninger i forhold til handel, erstatning eller andre tab, der kan tilskrives eller er relateret til oplysninger, data, analyser eller anskuelser eller deres brug. De heri indeholdte oplysninger tilhører Morningstar og må ikke gengives, hverken helt eller delvist, eller bruges på nogen måde uden Morningstars forudgående, skriftlige samtykke. Investeringsanalyserne udarbejdes og udsendes af datterselskaber til Morningstar, Inc., herunder men ikke begrænset til Morningstar Research Services.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Analysts   -

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser