Unilevers effektivisering af driften giver pote

Unilevers halvårsregnskab bød på omkostningsbesparelser i driften, imponerende vækst i Asien og højere priser, der tilsammen får os til at øge wide-moat selskabets fair værdi til 4.600 GBX fra tidligere 4.200 GBX

Facebook Twitter LinkedIn

Unilever ULVR|GB

Fair Value Estimat: 4.600,00 GBX (Før 4.200,00 GBX)

Aktuel Kurs: 4.358,00 GBX

P/FV: 0,95 (aktuel kurs / fair value estimat)

Morningstar Rating: 3

Markedsværdi (mia.): 124,39 GBP

Economic Moat: Wide

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 20. juli 2017 af Philip Gorham, CFA, FRM, Morningstar Equity Analyst.

Regnskabet bød på et par positive overraskelser
Unilevers resultater for første halvår viste at vores tese om voksende marginer er korrekt, og stærk vækst af salget i Asien betød at selskabet på beskeden vis slog vores forventninger til toplinjen. Væksten fortsatte i væsentlig grad ned gennem regnskabet til indtjeningen, og vi opjusterer derfor vores fair value-estimat til 4.600 GBX (fra 4.200 GBX) for aktierne på børsen i London.

Selvom den organiske vækst forblev under de historiske niveauer, var der igen bevis for Unilevers rodfæstede konkurrenceposition i detailisternes forsyningskæder - kilden til selskabets wide economic moat - da væksten overgik den på markedet og selskabet tog markedsandele. 

Den underliggende salgsvækst i det asiatiske segment på 5,5 pct. overraskede os og var det eneste punkt der afveg betydeligt fra vores forventninger. Tilbagegangen i volumenen i andet kvartal på 0,6 pct. indikerer at prisstigninger på omkring 5 pct. - der blev implementeret for at modveje inflationen i råvareomkostninger - hænger bedre fast end ventet, og det viser sig at priselasticiteten indtil videre har været ret lav. Prisningen gav også positive udslag på bundlinjen, hvor den underliggende EBIT-margin blev forbedret med 180 basispoint over året - en smule foran vores forventninger. 

Selvom vores forventninger til væksten i salget antager at prispres fortsat vil trække ned i den organiske vækst, så er vores forudsætninger for EBIT-marginen aggressive, og det er en af de centrale elementer i vores værdiansættelse. Unilever foretager strukturelle ændringer af sin drift, som vi forventer vil lede til mere efficient allokering af kapital internt, og på denne front reflekterede margin-forbedringerne i halvårsregnskabet solide fremskridt. 

Unilever ønsker at frasælge forretningssegmentet for smør og margarine, og eftersom konkurrenten Reckitt Benckiser lige har frasolgt sin fødevaredivision for hele 21 gange EBITDA, er Unilever uden tvivl håbefulde for at kunne afsætte forretningsbenet til en lignende multipel. Vi estimerer dog at salget faldt 3,5 pct. i første halvår relativt til samme periode sidste år, der er i kontrast med Reckitt Beckers fødevaresegments 5 pct. vækst i 2016, og vi er derfor skeptiske mod at Unilevers aktiver vil værdiansættes i så højt et niveau. Vi antager at ved 10 gange sidste års EBITDA, vil forretningen være omkring 6 mia. EUR værd. 

Bulls:

  • Unilever har indset behovet for at trimme omkostninger for at imødestå udfordringer i et til stadighed mere konkurrencepræget miljø.
  • Med 57 pct. af salget fra emerging markets i 2016 er Unilever blandt de største aktører i udviklingslandene blandt alle globale producenter af stabile forbrugsvarer, hvilke bør understøtte den langsigtede vækstcase for selskabet positivt.
  • Unilever er også dominerende hvad angår det at være markedsleder inden for et af de største antal produktkategorier blandt stabile forbrugsvirksomheder, hvilket cementerer dets position i kundernes forsyningskæder.


Bears:

  • Unilever opererer i nogle af de mest konkurrenceprægede segmenter i markedet for stabile forbrugsvarer, hvor nye aktører sætter sig på nichehuller i markedet og har vist sig bedre på innovationsfronten.
  • Traditionelle aktører i detailmarkedet i mellemsegmentet har tabt markedsandele til e-handel og discountbutikker, som er forstyrrende kræfter i branchen, fordi de reducerer adgangsbarriererne for nye niche-aktører
  • Strategien for repositionering af produktporteføljen kan give forstyrrelser i værdiskabelsen afhængigt af værdiansættelsen ved nye transaktioner.

 

 Unilever Valuation analysis 123

---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser