Alibaba: Fair value øges

Vi forventer at se en imponerende vækst i flere af Alibabas forretningsområder, men omfattende investeringer vil ramme selskabets marginer. Fair value opjusteres til $148 fra $130 på den trestjernede wide-moat aktie.

Facebook Twitter LinkedIn

Alibaba Group Holding Ltd BABA|US

Fair Value Estimat: 148.00 USD (før 130.00 USD)

Usikkerhed: Høj

Morningstar Rating: 3

Aktuel Kurs: 134.87 USD

P/FV: 0.91

Economic Moat: Wide

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 13. juni 2017 af R.J. Hottovy, CFA, Morningstar Equity Analyst.

Værdiansættelse, vækst og rentabilitet
Vi øger vores fair value estimat til $148 per ADS fra $130 baseret på en beskeden stigning i vores forventninger til omsætningsvæksten på kort sigt som følge af mere information om nye detail-, globaliserings- og cloud-strategier. Vores opdaterede værdiansættelse tager højde for de nylige opkøb (Youku Todou og Lazada) og andre forretningsområder som AliPay, Caoniao AliCloud, men også de mindre marginer fra den opkøbte forretning og andre investeringer på kort sigt i logistik, Online-til-Offline (O2O) og medier/underholdning. 

Vi ser en gennemsnitlig årlig vækstrate på 26 pct. for den femårige periode ml. regnskabsåret 2018 og 2022 - inklusiv en vækst på 46 pct. i 2018 (sammenlignet med ledelsens egne forventninger på 45-49 pct.). Det forventes at højere forbrug blandt online shoppere, en voksende brugerbase og forøget adoption af personlige mobile marketing services alle vil bidrage til væksten i Alibabas online detailhandel. 

Vores femårige vækstudsigter er i høj grad drevet af en gennemsnitlig årlig vækst i værdien af solgte detailvarer (GMV) i Kina omkring 20 pct. fra regnskabsåret 2018 til 2022 (der sætter os moderat over ledelsens egne 2020-mål på CNY 6 mia. i GMV for Alibabas kinesiske detail-markedsplads). 

Vi forventer at monetariseringsraterne (den kommision som Alibaba kræver fra sælgerne for hvert salg) vil bevæge sig fra 3 pct. i regnskabsåret 2017 til over 3,4 pct. i de næste fem år (hjælpes på vej af GMV fra B2C markedspladsen og stabile stigninger i de mobile monetariseringsrater), mens bidraget vil vokse fra cloud computing (næsten 50 pct. gennemsnitlig årlig vækst i de næste 5 år) og digitale medier/underholdning (50 pct.).

Der antages en årlig vækst på 6 pct. i antallet af aktive brugere på Alibabas kinesiske detail-platform over de næste fem år, hvilket indebærer mere end 600 mio. aktive brugere i slutningen af regnskabsåret 2022, og en 8 pct. gennemsnitlig årlig vækst i værdien af købte varer per køber over samme tidsperiode. 

Vi mener at stigende konkurrence på områderne for digital handel og cloud vil tvinge Alibaba til fortsat at investere i teknologisk infrastruktur, erhvervelsen af nye brugere og personale. Som et resultat forventer vi samlet set at marginerne vil sammentrækkes på mellemlang sigt, med konsoliderede justerede EBITDA-marginer der bevæger sig ned mod den lave ende af 40'erne over de næste få år (sammenlignet med 47 pct. i regnskabsåret 2017) på grund af investeringer i teknologi, produktudvikling, online/offline og lokale services, og marketing såvel som slaget fra de nyligt opkøbte selskaber. Vi forventer dog at denne trend vil vendes i takt med at den nuværende investeringscyklus aftager, hvilket på længere sigt vil bringe det justerede EBITDA-estimat tilbage mod midten af 40'erne. 

Bulls Say

  • Alibabas kinesiske markedspladser kunne prale af 454 mio. aktive købere i december 2016 - rundt regnet en tredjedel af Kinas samlede befolkning. Vi forventer at se en god vækst i antallet af brugere i de kommende år.

  • Alibaba står til at drage fordel af den igangværende strukturelle bevægelse i Kinas digitale handel fra C2C til B2C, da Tmall kan opnå en betydelig organisk brugertraffik fra Taobao og bedre monetarisering af handelstransaktionerne.

  • Størstedelen af de kinesiske online shoppere født i 90'erne ser Taobao som deres førsteprioritet, når det gælder online shopping, og det indikerer et stort og vedvarende potentiale for livslange transaktioner.

 

Bears Say

  • Hurtig ekspansion fra andre spillere i kinesisk online handel såsom JD.com og Vipshop kan forstyrre Alibabas vækst i bestemte produktkategorier.

  • Alibaba har investeret i virksomheder uden for Kina, der ikke nødvendigvis vil styrke selskabets primære økosystem. Dette kan aflede ledelsens opmærksomhed fra den digitale markedsplads, der er kernen af forretningen. 

  • På trods af den dominerende position i Kina, kan direkte ekspansion til regioner udenfor Sydøstasien blive en udfordring på grund af netværkseffekten hos etablerede lokale online markedspladser. 

 

---

© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

 

TAGS
USA
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser