Brands der aldrig giver op

Superbrands er indtil videre sluppet hæderligt igennem finanskrisen

Facebook Twitter LinkedIn

Der er mærkevarer som popper op fra tid til anden for derefter at forsvinde igen, og så er der dem der bare hænger ved år efter år. Hvornår har du f.eks. sidst drukket en Coca-Cola, Sprite, Pepsi eller spist en Big Mac? Sandsynligvis i ugen der gik. Vi tager her på pulsen på nogle af de allerstørste brands, og ser hvordan de har klaret sig igennem krisen.


Big Mac eller en Whopper?

McDonald’s er uden sammenligning verdens største restaurationskæde. Med mere end 31.000 restauranter fordelt på 118 lande er McDonald’s blandt de mest velkendte og værdifulde brands globalt. Sidste år blev kæden kåret til det ottende mest v

ærdifulde brand i verden, og nærmeste konkurrenter som KFC og Pizza Hut lå placeret helt nede som nummer 60 og 74.

Nye produkter på hylden som tilbud til de morgenfriske og andre produktlanceringer i kombination med stærk markedsføring og længere åbningstider har reboosted McDonald’s. Salget er nu steget 63 måneder i træk og godt hjulpet på vej af fordelagtige valutakursreguleringer er omsætningen over fem år oppe med 11,9 pct. årligt ved udgangen af 2007. Den seneste salgsudvikling fortsætter de gode takter og der meldes om stigende salg på alle hovedmarkederne.

De flotte resultater kan aflæses på aktiekursen. Mens de fleste aktier er dykket betydeligt i år, har McDonald’s nemlig indtil videre belønnet investorerne med et positivt afkast i 2008. Oven i hatten skal lægges sidste års flotte bedrift, hvor aktien også gav baghjul til branchens øvrige aktier og det generelle aktiemarked.

Konkurrenten Burger King er for tiden i gang med et comeback på burgermarkedet. Burger King led i mange år af at være ejet af industrikonglomeratet, Diageo, som havde fokus på andre forretningsområder. Det ændrede sig tilbage i 2002, hvor selskabet blev solgt og for første gang siden 1967 var selskabet uafhængigt og på egne ben. For et par år siden blev selskabet børsnoteret og under et mere fokuseret lederskab er det gået stærkt for Burger King. Salget i Nordamerika er steget 17 kvartaler i træk, men der er stadig langt op til salgstallene hos McDonald’s. Burger King ruller derfor i øjeblikket nye lanceringer ud som eksempelvis snacks, desserter, morgenbrød og åbningstiderne er blevet udvidet.

Aktien har ikke formået at følge med McDonald’s, men har stadig klaret sig bedre end det generelle aktiemarked i år. Burger King handles i øjeblikket omkring 21 dollar, og Morningstar vurderer et potentiale på små 40 pct. i aktien. Førend det kan realiseres skal salget fortsat udvikle sig positivt og ikke mindst så skal indtjeningsmarginalerne forbedres.


Coca-Cola

Et andet og måske endnu mere velkendt brand er Coca-Cola. Selskabet producerer, distribuerer og markedsfører læskedrikke i mere end 200 lande. Produkterne kan nærmest købes på hvert eneste gadehjørne og blandt de mest kendte er bl.a. Coca-Cola, Sprite, Schweppes og Powerade. Knap 20 pct. af salget hentes på hjemmemarkedet i USA, og resten sælges globalt. Selskabet er allerede blandt de allerstørste spillere på markedet, men vækstpotentialet er intakt. Coca-Cola sælger tæt ved 1,5 mia. drikke hver eneste dag, men på global plan er det samlede potentiale helt op til 50 mia. drikke dagligt, så der er stadig masser af nye salgsmuligheder.

Hovedparten af omsætningen kommer fra den klassiske cola, cola light og zero, men selskabet bestræber sig på at øge andelen af salget fra andre produkter. Coca-Cola har mærket en vis afmatning i Europa og USA, men til gengæld er efterspørgslen langt mere robust i udviklingslandene som Rusland og Kina. Selskabets investeringer koncentreres primært om disse vækstmarkeder.

Aktien er faldet i år, men langt mindre end de fleste andre aktier. Hvor indekset S&P500 over de sidste tre år har tabt 9,2 pct. om året, kan Coca-Cola stadig præstere 5,4 pct. i hvert af de tre år. Nærmeste konkurrent til Coca-Cola er PepsiCo, som herhjemme nok er mest kendt for Pepsi-colaen og Gatorade på læskesiden. Aktien har klaret sig en tand dårligere end Coca-Cola i år, men stadig bedre end det generelle marked og andre konkurrenter.

Morningstar skønner et potentiale i de to selskaber på godt 30 pct. i forhold til aktuelle kurser og vores fair value estimater.


Flest tror på PepsiCo

Vi tjekkede de danske investeringsforeninger for at se, om de har investeret i de fire mærkevareselskaber. Ifølge vores oplysninger har ingen danske fonde sat penge i Burger King, men godt 50 aktiefonde har investeret mere end 600 mio. kr. i de øvrige tre aktier. Flest penge er satset på PepsiCo med i alt 250 mio. kr.

Fonden Steffen Rønn Brands har investeret mest i selskaberne med 7,6 pct. af porteføljen fordelt nogenlunde ligeligt mellem McDonald’s og Coca-Cola. Sidstnævnte er først tilkøbt porteføljen i efteråret, og fonden fokuserer generelt set på klassiske mærkevareselskaber. Strategien har båret frugt og i år er den blandt de allerbedste i Morningstar kategorien ’US Large Cap Blend’.

De bundsolide mærkevareselskaber har det med at levere gode resultater år efter år, og lur mig om ikke meget skal forandre sig, hvis de ikke også vil overleve i fremtiden.

Danske fonde med største sats på udvalgte superbrands
Fond Morningstar kategori Manager Pct. investeret i de 4 aktier * Rank i kategori i år** Morningstar Rating™
Steffen Rønn Brands US Large Cap Blend - Aktier Steffen Rønn 7,6 1 4
Lån & Spar Rationel Inv Nordamerika US Large Cap Blend - Aktier Ej oplyst 5,6 26 3
Sparindex US Growth Index US Large Cap Growth - Aktier Jacob Loiborg 5,2 24 4
LD Invest afd. Value Aktier Globale Large Cap Value - Aktier Kurt Kara 4,3 18 -
Danske Invest Engros Globale Aktier Globale Large Cap Blend - Aktier John William Olsen 4,3 25 3
Lån & Spar Rationel Invest Verden Globale Large Cap Blend - Aktier Ej oplyst 3,9 8 4
Sparinvest S&P 500 US Large Cap Blend - Aktier Jacob Loiborg 3,6 18 4
Sparindex World Index Hedged Globale Large Cap Blend - Aktier Jacob Loiborg 3,2 36 -
Multi Manager Invest USA US Large Cap Blend - Aktier Ej oplyst 3,2 39 -
ATP Invest Amerikanske aktier US Large Cap Blend - Aktier Claus Adelhardt 3,0 67 4
* Andel af porteføljen investeret i Coca-Cola, PepsiCo, Burger King eller McDonald’s

** Rank i kategori. Jo lavere, jo bedre. Et tal på 26 fortæller at fonden er blandt de 26 pct. bedste fonde, hvorimod hele 74 pct. af fondene har lavere afkast

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA  

Chefanalytiker i Morningstar Danmark

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser