Vi forventer, at investeringen annonceret af Volkswagen [VOW3] og joint venture med startuppen Rivian [RIVN] vil resultere i gradvise reduceringer af investeringsbehovene i software. Som følge heraf har vi øget vores estimat af fair value til EUR 351 fra EUR 346 per stamaktie i Volkswagen, handlet i Europa.
Estimatet, det højeste blandt sell-side analytikere overvåget af Morningstar Pitchbook, antyder en stigning på 235% i forhold til Volkswagen's lukkekurs på onsdag på EUR 104,80.
Managementets prognoser for 2024 forudsiger en konsolideret omsætning på op til 338 milliarder euro og en justeret gruppe-EBIT på 7%-7,5%. Vi estimerer en samlet køretøjsvolumen på 9,2 millioner enheder og en konsolideret omsætning på 312 milliarder euro, med øget konkurrence på mere prisvenlige biler. Vi antager en margin på 7,1%, da der fortsat er høj usikkerhed i 2024 på grund af modvind i sektoren.
I løbet af de sidste 15 år har Volkswagen Group's justerede EBIT-margin haft en maksimum på 8,1% (2022), en minimum på 1,8% (2009) og en median på 6,3%. Vores antagelser indebærer en gennemsnitlig justeret EBIT-margin på 6,8% i vores fase I-prognose. I de sidste to år af prognosen forventer vi en marginindskrænkning til 5,5% af den normaliserede midt-cyklus-margin, 80 basispoint under Volkswagen's historiske 15-årige median.
Selvom bilproducenter måske kan nyde godt af en midlertidig udvidelse af marginerne, når batteridrevne elektriske køretøjer når mere optimale niveauer, forventer vi, at sektorens marginer vil forblive på historiske niveauer på lang sigt på grund af den intense konkurrence i branchen.
Vi anvender en vægtet gennemsnitlig kapitalomkostning på 10,3% til at diskontere Volkswagen's pengestrømme. En over gennemsnittet systemisk risikovurdering, hvilket resulterer i en egenkapitalomkostning på 11%, skyldes følsomhed over for økonomiske cyklusser og en ugunstig operationel gearing, men med en relativt lav finansiel gearing.
Vores antagne før-skatte renteomkostninger for gæld er 6,5%, baseret på det spread, som kreditorer sandsynligvis vil kræve på grund af kreditkvaliteten. Vi forventer en langsigtet effektiv skatteprocent på 22,5%, baseret på den tyske skattesats og Volkswagen's historiske resultater. Vi vægter egenkapitalen til 89% og gælden til 11%, hvilket resulterer i en vægtet gennemsnitlig kapitalomkostning inklusive skat på 10,3%.
Volkswagen accelererer opbygningen af platformen til elektriske køretøjer takket været aftalen med Rivian
Vi vurderer, at Volkswagen succesfuldt implementerer en global bilstrategi med en af branchens mest aggressive planer for overgangen fra forbrændingsmotorer til batteridrevne elektriske køretøjer. En bred vifte af mærker, der betjener forskellige segmenter, reducerer afhængigheden af én enkelt kategori af køretøjer. Volkswagen's stordriftsfordele, som stammer fra fælles platforme til flere modeller, muliggør omkostningsbesparelser, som mindre konkurrenter ikke kan opnå.
Virksomheden ejer premiummærker som Audi og Porsche, luksusmærket Bentley og den italienske sportsvognsproducent Lamborghini. Potentialet i disse historiske mærker komplementeres af massemarkedsbrandene Volkswagen, Skoda og Seat, samt den mere cykliske forretningsaktivitet inden for kommercielle køretøjer. Før krisen og prækrisen blev der leveret næsten 11,0 millioner køretøjer. I 2023 leverede VW globalt 9,4 millioner køretøjer.
Volkswagen's modulære platform til elektriske køretøjer (MEB) er fundamentet i deres nuværende strategi for batteridrevne elektriske køretøjer (BEV). I 2025 forventer Volkswagen, at BEV vil udgøre 20% af de globale salg. Samtidig vil virksomheden introducere deres Scalable Systems Platform i 2025 til næste generation af BEV-modeller, som alle mærker vil være baseret på. Den nye platform vil være fuldt digital og vil bruge det internt udviklede VW.OS-operativsystem fra Volkswagen's softwaregruppe Cariad, integreret med eksisterende teknologi og fremtidig udvikling fra den nyeste joint venture med Rivian, der blev annonceret for nylig, for at forbedre VW's "software-defined vehicle"-kapaciteter.
Vi værdsætter, at Volkswagen med succes har forfulgt en strategi med fælles produktion. Vi mener, at denne strategi, som øger stordriftsfordele, vil fortsætte med at reducere omkostningerne. Dog indebærer Volkswagen's strategi med MEB fælles arkitektur en risiko, hvis efterspørgslen efter BEV fra forbrugerne ikke materialiserer sig. Volkswagen sigter mod en justeret EBIT-margin på 7%-8% i 2025, sammenlignet med en historisk gennemsnitlig margin på 6,0% over 15 år.
Klik her for at læse mere om Morningstars aktievurderingsmetodologi.