Elbiler, den perfekte storm af krig og bæredygtighed

Spændingerne mellem Kina og Taiwan genopliver frygten for chip mangel. Men elbilindustrien risikerer også flaskehalse for batterier og råvarer. Vil Blockchain hjælpe producenter med at besejre de miljømæssige og sociale trusler fra koboltminedrift? 

Sara Silano 29/08/2022
Facebook Twitter LinkedIn

auto-elettrica

  1. Kina er en dominerende aktør inden for lithium-ion-batterier.
  2. 70 procent af kobolten blev udvundet i 2021 i Den Demokratiske Republik Congo, tæt fulgt af Rusland. Begge lande involverer høje geopolitiske risici og ESG-risici.
  3. EV batteriproducenter og bilproducenter forsøger at håndtere forsyningsudfordringerne.

Den perfekte storm, der har ramt forsyningskæden de seneste to år, kæmper for at aftage og påvirker i stigende grad elbilindustrien.

Først udbruddet af pandemien i marts 2020, derefter den russiske invasion af Ukraine og Kinas "nul Covid"-politik viste, hvordan tilgængeligheden af essentielle råvarer (fødevarer og energikilder) eller industrielle komponenter såsom chips, kan kompromitteres af spændinger og konflikter.

Nancy Pelosi's kontroversielle besøg i Taiwan rejste spændingerne mellem USA og Kina og rejste bekymringer om halvlederforsyninger til bilindustrien, da Taiwan er verdens største producent.

Risikoen er ikke begrænset til chips. Forværrede forhold mellem Kina og USA samt geopolitiske risici inden for den asiatiske region kan få dramatiske konsekvenser for elbilproducenterne. Kina er faktisk en dominerende aktør inden for lithium-ion-batterier. Udbudschok og skyhøje råvareomkostninger ville være et problem for en blomstrende industri.

Le vendite di veicoli elettrici in alcune regioni/Paesi (206-2021)

Källa: Global EV Outlook 2022, EIA.BEV = batteridrivet elfordon PHEV: laddhybrid elfordon.

"Sidste år udgjorde elbiler globalt 5 % af det globale salg af nye biler," sagde Seth Glodstein, en aktiestrateg, der er formand for udvalget for elektriske køretøjer hos Morningstar.

"Jeg forventer, at der vil være en højere udnyttelsesgrad i år, samt et højere samlet el-salg. Efterhånden som elbilen bliver billigere og mere funktionelt sammenlignelig med et køretøj med forbrændingsmotor (ICE), vil flere forbrugere realistisk overveje at købe en. Og efterhånden som flere elbilmodeller frigives ikke kun af Tesla (TSLA), men også af ældre bilproducenter og nye aktører, har forbrugerne flere muligheder, og flere elbiler vil blive solgt. Selv hvis vi gik ind i en global recession, ville salget af elbiler sandsynligvis enten forblive flad eller endda stigende på grund af, at flere modeller er konverteret fra traditionelle elbiler til elbiler”.

Den kinesiske dominans af batterier 

Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) er over halvdelen af koboltforarbejdnings- og raffineringskapaciteten i Kina, som producerer tre fjerdedele af alle lithium-ion-batterier.

Forsyningsflaskehalse kan være en hindring for udviklingen af elbiler, og en af hjørnestenene i den grønne omstilling i mange lande. Regeringer i Europa og USA fremmer politikker for at udvikle lokale forsyningskæder, men det vil tage tid.

Ifølge Benchmark Minerals Intelligence har Europa planer om at nå en samlet kapacitet på 789,2 GWh (Gigawatt-timer) i 2030, hvilket ville være nok til at understøtte monteringen af næsten 15 millioner rene elektriske køretøjer. I USA giver Inflation Reduction Act, vedtaget af Senatet den 7. august 2022, subsidier til elbiler og plug-in hybrider, forudsat at en minimumsprocentdel af kritiske mineraler, herunder lithium, kommer fra USA eller dets frihandelspartnere.

Koboltminer og krig 

For elbilens forsyningskæde er der også risici forbundet med mangel på vigtige råvarer og deres geografiske placering. Et eksempel er kobolt, hvoraf 70 procent blev udvundet i 2021 i Den Demokratiske Republik Congo (DRC), tæt fulgt af Rusland. Det afrikanske land er sammen med Australien også det rigeste land på koboltreserver. Mineralefterforskning er i gang i andre regioner. For nylig gik det rygter om, at nogle milliardærer, herunder Jeff Bezos, Michael Bloomberg og Bill Gates, finansierer eftersøgningen af vigtige mineraler, herunder kobolt og nikkel, i Grønland, når isen forsvinder. La Repubblica Democratica del Congo ha dominato la produzione nel 2021 e ha le maggiori riserve di cobalto

Den Demokratiske Republik Congo er stadig et land splittet af konflikter. Ifølge FN's Flygtningeorganisation (UNHCR) fortsætter antallet af ofre for brutale angreb i de østlige provinser og mennesker, der er tvunget til at forlade deres hjem i Den Demokratiske Republik Congo, med at stige. I juli 2022 har samtidige angreb fra væbnede grupper i Ituri-provinsen efterladt 11 mennesker livet, mens der mellem februar og juni var mere end 800 døde.

Sammen med geopolitiske risici er der ESG-risici (environmental, social, and governance), som for nylig kunne bemærkes i en rapport fra Sustainalytics.

Håndværksminedrift og menneskelige omkostninger 

World Economic Forum anslår, at omkring 15-30% af DRC's koboltforsyning udvindes fra håndværksmæssig og småskala minedrift frem for storskala industrielle operationer, hvilket gør det til en indtægtskilde for en betydelig del af befolkningen. Opskaleringen af koboltminedrift som reaktion på øget efterspørgsel fra batterisektoren for elektriske køretøjer vil helt sikkert føre til vækst i håndværksminedrift. Denne udvikling forværrer de sociale og miljømæssige risici, der normalt er forbundet med disse aktiviteter.

"Håndværksminearbejdere (også kendt som creuseurs) bruger rudimentære håndværktøjer og bliver udsat for hyppige, og ofte fatale, huler i gallerier og tunneler," sagde Alexandra Dodita e Andrei Cordos fra Sustainalytics Research-teamet.

"Nogle gange infiltrerer creuseurs ulovligt industrielle koncessioner for at grave deres egne gruber. I 2019 døde 43 minearbejdere i et kollaps af en koboltmine ejet af Glencore i Kolwezi-området i DRC. Langtidseksponering for fint støv, partikler og giftige stoffer forurenende stoffer, kombineret med mangel på passende beskyttelsesudstyr, kan forårsage alvorlige kroniske sygdomme."

Håndværksminearbejdere arbejder uformelt; Derfor mangler håndhævelsen af arbejdstagerrettigheder ofte. "I 2014 anslog UNICEF, at omkring 40.000 børn arbejdede i koboltminer i DRC. Selvom rapporter om børnearbejde er faldet på grund af initiativer taget i de seneste år, er det fortsat et systemisk problem i regionen og en betydelig bekymring forbundet med koboltminedrift,” sagde Dodita og Cordos.

Mineralsk affald fra miner kan forurene floder og andre ferskvandskilder i deres nærhed og have en direkte indvirkning på menneskers og dyrs sundhed samt afgrøder.

Hvordan håndterer producenter af elbiler koboltforsyningskædens udfordringer? 

Ifølge data fra SNE Research, et EV- og energimarkedsundersøgelsesfirma, var de fem bedste sælgere af EV-lithium-ion-batterier i første kvartal af 2021 Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL, fra Kina), LG Energy Solution (Sydkorea), Panasonic Corp. (Japan), BYD Co. Ltd (Kina) og Samsung SDI Co. Ltd (Sydkorea).

Bestræbelserne på at løse forsyningsudfordringerne på grund af kobolt spænder fra udvikling af koboltfrie batterier, såsom lithiumjernfosfat eller LFP (Panasonic, Samsung SDI), til erhvervelse af aktier i en koboltmine (CATL) eller start af joint ventures, der hjælper med at sikre en stabil levering af råvarer (LG Chem).

Panasonic udfører også specifikke forsyningskædeundersøgelser vedrørende ansvarlig indkøb af kobolt og foretager risikovurderinger baseret på de modtagne svar. Samsung SDI gennemfører også undersøgelser blandt leverandører af kobolt og andre mineraler. Siden 2019 har den deltaget i Cobalt for Development-projektet, som har til formål at forbedre leve- og arbejdsvilkårene i miner i DRC og deres nabosamfund.

Blockchain-teknologi til at spore elbilens forsyningskæde 

I mellemtiden tester elbilproducenter blockchain-teknologi for at spore hele forsyningskæden. Sådanne projekter blev annonceret af Stellantis (STLA), Volkswagen (VOW) og Volvo (VOLV) i 2019. På den anden side oplyste Tesla (TSLA), da de offentliggjorde sine resultater for første kvartal af 2022, at omkring halvdelen af producerede køretøjer brugte koboltfrie batterier. Derudover indgik Tesla for et par år siden et partnerskab med Re|Source, en platform til sporing af kobolt fra miner til slutbrug. 

Vær opmærksom på risici 

Med tiden vil vi se resultaterne af el-industriens bestræbelser på at reducere afhængigheden af Kina og andre geopolitiske risikoområder. Tiden vil også vise os, hvordan elbilsproducenter vil gøre forsyningskæden mere bæredygtig. På kort sigt kan industrien ikke ignorere truslerne om spændinger i Asien og konflikten i Ukraine, samt ESG-risici, der lurer i hele forsyningskæden og kan underminere salget på et tidspunkt, hvor efterspørgslen vokser.

Artiklen er oversat fra svensk og er udgivet den 18/08/2022 på morningstar.se 

 

 

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Papirer nævnt i artikel

Navn på papirPrisÆndring (%)Morningstar Rating
Contemporary Amperex Technology Co Ltd Class A198,48 CNY2,73Rating
LG Energy Solution Ltd373.000,00 KRW0,00Rating
Panasonic Holdings Corp1.338,00 JPY0,98Rating
Samsung SDI Co Ltd420.000,00 KRW0,00Rating
Stellantis NV23,14 EUR1,09Rating
Tesla Inc170,18 USD4,97Rating
Volkswagen AG140,00 EUR2,12Rating
Volvo AB Class A290,00 SEK1,26

Om forfatteren

Sara Silano

Sara Silano  è caporedattore di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser