Der er varer, hvor man ofte hverken kender producenten eller varens navn særlig godt, men alligevel køber produktet fordi man bruger det i sin hverdag. Så er der mærkevarer, som slår igennem og fanger folks interesse, hvorefter interessen for produktet forsvinder og stille og roligt glider ud af folks bevidsthed.
Og så er der mærkevarer, der bare hænger fast i folks bevidsthed år efter år, og nærmest er uundgåelige. Det er superbrands. Hvem kender ikke Coca-Cola, Microsoft, Toyota eller Nike og hvem har ikke haft eller har en Apple mobil? Eller tænk på hvor mange af os der dagligt skriver ’Google’ i internetbrowseren, hvis Google da ikke lige er vores startside i browseren.
Apple har de seneste fem år været det mest værdifulde brand globalt – ifølge Brand Finance – men er i år overgået af Google, hvor Googles fremgang først og fremmest er takket være tilbagegang for Apple. Brand Finance mener bl.a. at Apple ikke har formået at veksle kundernes goodwill til yderligere omsætning fra nye produkter som fx Apple Watch og demonstrere nye virkelig innovative teknologier i pipelinen.