DSV møder udfordrende trends for luft- og søfragt

Vi kommer her med vores analytikeres vurdering af ledelsen og den fremadrettede case i DSV. Aktien handles på markedet med en væsentlig præmie i forhold til vores fair value estimat på 300 kr. pr. aktie. 

Facebook Twitter LinkedIn

DSV A/S DSV|DK

Fair Value: 300.00 DKK

Morningstar Rating: 2 

Aktuel Kurs: 346.00 DKK

P/FV: 1.15

Markedsværdi (mia.): 64.14 DKK

Economic Moat: None

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 6. marts 2017 af Michael Field, CFA, Morningstar Equity Analyst.

En succesfuld opkøbsstrategi i et fragmenteret marked
Som følge af opkøbet af UTi Worldwide er DSV A/S nu den fjerde største udbyder af tredjepartslogistik (3PL) globalt med en markedsandel på 3 pct. i et meget fragmenteret marked. Til forskel fra konkurrenten Kuehne + Nagel, der har været i industrien i mere end 125 år, har DSV primært akkumuleret sine markedsandele gennem en serie af strategiske opkøb over de sidste 30 år, som selskabet med succes har integreret i sin egen forretning. 

Selskabet kan prale af velsmurte driftsmarginer i sin forretning for luftfragt og søfragt, der i gennemsnit ligger på mere end 7 pct. over de seneste 10 år. Mens DSV's mere kapitalkrævende segment for vejtransport, der også har lavere marginer, har trukket ned i gruppens samlede driftsmarginer og afkast på den investerede kapital (ROIC). 

Opkøbet af UTi har reduceret DSV's eksponering mod europæisk vejtransport og øget eksponeringen mod luftfragt og søfragt. Det har også tilføjet skala, hvilket vi vurderer som nyttigt i en industri, der drager fordel af netværkseffekten. Et år inde i integrationsprocessen kan vi konkludere, at ledelsen har leveret som lovet. 

Shippingsektoren sejler i modvind over de næste få år
I skibsfragt har overgangen til stadigt større containerskibe forværret problemerne med overkapacitet, der lægger pres på fragtraterne. I luftfragt er den traditionelle dynamik i industrien blevet disruptet af øget godskapacitet fra nyligt idriftsatte passagerfly, og det fører ultimativt til større udsving i priserne for udbydere af tredjepartslogistik som DSV.

Vi har set en lignende situation udfolde sig i vejtransport, hvor priskonkurrencen er intensiveret - navnlig af lokale spillere, der er villige til at ofre sine marginer for at fastholde udnyttelsesgraden.

På mellemlang sigt - givet at handlen med varer i stigende grad bliver global - forventer vi dog fortsat at se DSV tage markedsandele fra små og mindre konkurrencedygtige udbydere af tredjepartslogistik, i takt med at efterspørgslen på sofistikeret værdikæde-teknologi og adgang til pålidelig kapacitet udvides. 

DSV tildeles en Standard Stewardship Rating
Ledelsen har gjort et formidabelt stykke arbejde med at integrere adskillige underpræsterende opkøb gennem årene. Den operationelle performance har også været stærk - over de seneste 5 år (før opkøbet af UTi) er nettomarginalen forbedret fra 2,7 pct. til 4 pct., og den samlede omsætning er vokset med næsten 20 pct., mens antallet af ansatte er forblevet fladt. 

DSV har en erfaren ledelse bag rettet, og administrerende direktør Jens Bjørn Andersen har næsten været i industrien hele sit liv og startede sin karriere hos Samson Transport i 1988. Han har været hos DSV siden 1997, da forretningen opkøbte Samson, og har været ansat i adskillige regionale og forretningsmæssige hovedroller. Andersen blev udpeget til administrerende direktør for gruppen i 2008. Økonomidirektør Jens Lund har en finansiel baggrund: Han begyndte sin karriere hos Deloitte og har tilbragt en væsentlig del af sin tid med corporate finance, før han fik rollen som økonomidirektør i 2002.  

Fast løn udgør rundt regnet halvdelen af de samlede lønudbetalinger, mens det resterende fordeles mellem pension, kontante bonusordninger og aktiebaserede udbetalinger. Imidlertid er de betingelser, hvorunder der tildeles bonus, temmeligt uklare og ultimativt subjektive - for eksempel; "Selskabets overordnede udvikling og præstationer". Der er bestemt plads til forbedringer på dette område efter vores opfattelse.

---

© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser