De 4 mest undervurderede luksusmærker i Europa set fra et investeringsperspektiv

Kering, koncernen bag Gucci, og Burberry er blandt de aktier, der handles til de højeste rabatsatser

Jelena Sokolova 01/07/2024
Facebook Twitter LinkedIn

gucci

Senest er markedssentimentet over for europæiske luksusmærker ændret sig, delvist på grund af en politisk usikkerhed, hvilket tvinger investorer til at være mere selektive i valget af aktier til deres portefølje.

Mens det makroøkonomiske billede i Europa er forbedret, er efterspørgslen efter luksusvarer globalt set faldende, især i centrale markeder som Asien og USA. I denne sammenhæng anses de nuværende vurderinger af sektorens aktier for at være rimelige og i overensstemmelse med grundlæggende økonomiske faktorer.

Ikke desto mindre kan investorer stadig finde investeringsmuligheder, som dem nævnt nedenfor. Disse aktier handles til rabatsatser mellem 29% og 42%.

4 europæiske luksusaktier til nedsat pris

  • Kering (KER)
  • Burberry Group (BRBY)
  • Swatch Group (UHR)
  • Hugo Boss (BOSS)

 

Nøglemetrikker fra Morningstar for Kering (KER) 

 

Kering er den næststørste gruppe inden for luksusvarer målt på salg og handles i øjeblikket til priser, der svarer til 18 gange de forventede indtjening (som vi mener er tæt på minimum), hvilket er en præmie på 60% i forhold til vores vurdering af fair value. Selvom momentummet for Kering's flagskibsbrand, Gucci, er aftagende, placerer den stærke brandgenkendelse, betydelige markedsføringsressourcer, kontrol over distributionen (over 90%) og adgangen til de bedste ledelses- og kreative talenter virksomheden i en stærk position til at opretholde konkurrencefordelen også på lang sigt.

Nøglemetrikker fra Morningstar for Burberry Group (BRBY)

 

Selvom Burberry på det seneste har oplevet en svag vækst i omsætningen, mener vi, at virksomheden drager fordel af en stærk brandgenkendelse, evne til at fastsætte priser og stærk kontrol over distributionen, hvilket alt sammen styrker virksomhedens konkurrencefordel (Moat). Aktien handles til en multiplikator på 17 gange de forventede indtjening, hvilket vi anser for at være tæt på historiske lavpunkter. Vi vurderer, at den nuværende svaghed i performance i forhold til sektoren er af cyklisk og operationel karakter: De nye kollektioner fra den nye designer Daniel Lee blev lanceret til høje priser, som forbrugerne, der bliver stadig mere prisfølsomme, ikke har accepteret. Vi mener, at Burberrys performance kan forbedres ved at styrke sortimentet af mindre dyre varer, hvilket virksomheden allerede er i gang med.

Nøglemetrikker fra Morningstar for Swatch Group (UHR)

 

Swatch nyder godt af en Medium Moat på grund af sine immaterielle aktiver og stordriftsfordele. Dets vurdering er meget interessant, da markedet ikke tilstrækkeligt værdsætter de positive faktorer, der taler til fordel for virksomheden. Især forventes Swatch at drage fordel af en stærk eksponering mod kinesiske forbrugere, som vi forventer vil komme stærkt tilbage på grund af efterspørgslen eftertrykt efter pandemien og langsigtet indkomstvækst. Swatch forventes også at drage fordel af modningen af markedet for billige ure og smartwatches samt betydelige operationelle gevinster som følge af omkostningsreduktioner og automatisering.

Nøglemetrikker fra Morningstar for Hugo Boss (BOSS)

 

Hugo Boss' styrke ligger i dets Moat, der kommer fra styrken i dets brand af høj kvalitet herretøj. De seneste år har salgsvæksten for Hugo Boss placeret sig højt på luksusmærkernes rangliste, takket være investeringer i marketing og større succes inden for casual tøjsegmentet og blandt yngre forbrugere. Selvom vi anerkender, at markedet for højsegmentstøj er et af de mest konkurrenceprægede og oplever en langsommere vækst, og vi tager hensyn til disse faktorer i vores prognoser, vurderer vi, at aktien stadig handles til interessante priser, svarende til 11 gange de forventede indtjeninger.

Morningstars seneste Luxury Pulse analyserer sektoren med fokus på vurderinger og investeringsmuligheder.

Mere volatile vurderinger

Vurderingerne af luksusaktier har været ujævne de seneste år, idet de blev presset under pandemien, men derefter kom sig og nåede rekordniveauer i 2021 takket være en stærkere og hurtigere efterspørgselsvækst end forventet.

I 2022-23 svingede vurderingerne kraftigt omkring fair value, mens markederne vurderede inflationens indvirkning på indtægterne, varigheden af forsyningsafbrydelser, tempoet i efterspørgselsopsvinget i Kina og gentagelsen af de stærke post-pandemi salg i Vesten.

I øjeblikket mener vi, at sektoren er vurderet i overensstemmelse med fair value, givet den mere afdæmpede efterspørgsel på kort sigt, som næppe vil vare ved på lang sigt (luksusindustrier kommer normalt hurtigt igen efter cykliske nedgange).

Vores fair value-estimater er resultatet af langsigtede prognoser, der allerede har indarbejdet en nedgang i indtægterne sammenlignet med den tocifrede vækst, der er registreret i de seneste tre år, da vi mener, at det stærke forbrugsopsving i Vesten er midlertidigt.

Når det er sagt, mener vi ikke, at den nuværende svækkelse af efterspørgslen er varig, fordi de seneste 30 år viser, at perioder med svag efterspørgsel i luksussektoren ikke har varet længere end to år.

Sammenligningen med 2021 og 2022 er udfordrende

Efter en kraftig vækst i 2021 og 2022 begyndte salget af luksusvarer at aftage fra midten af 2023. Vi mener, at boomperioden for luksussalg efter pandemien ikke er bæredygtig.

Resultaterne har været uensartede i begyndelsen af året, med stærke mærker som Hermès, men også mærker med stærkt momentum som Prada og Moncler, der har præsteret bedre end sektorens gennemsnit. Andre mærker, såsom Ferragamo, Burberry og Gucci (ejet af Kering), har haft de svageste resultater siden årets begyndelse.

Rentabilitet under pres

Efter den kraftige vækst i perioden efter pandemien har sektoren oplevet en vis afmatning i rentabiliteten i anden halvdel af 2023. Marginalerne har været under pres for de fleste aktører, med undtagelse af Prada, der nyder godt af et stærkt momentum for sine mærker, især Miu Miu. Blandt de virksomheder, der lider mest, er Kering, som har været nødt til at investere i vækstfremmende foranstaltninger i en kontekst med svagere efterspørgsel.

Marketingudgifterne er forblevet høje i sektoren, og omkostningerne har været påvirket af inflation og ugunstige valutakurser. Derudover, ifølge virksomhedskommentarer, er det usandsynligt, at priserne vil bidrage til væksten, som de har gjort i de seneste år. Vi mener, at de kraftige prisstigninger, der er registreret i sektoren i de seneste år, har gjort produkterne utilgængelige for nogle forbrugere, der allerede er ramt af stigende leveomkostninger. Hvis efterspørgslen forbliver svag, ser vi ikke store forbedringer i sektorens marginer uden væsentlige omkostningsreducerende foranstaltninger, især fordi rentabiliteten for nogle aktører allerede er tæt på sit maksimum.

Udfordringen på kort sigt: lagerstyring

En god styring af lagerbeholdninger bliver stadig vigtigere for aktører i luksusbranchen, da overdreven prisnedsættelse og en overdreven tilstedeværelse af salgssteder kan skade brandets opfattelse, mens destruktionen af usolgte varer bliver stadig mere misbilliget af offentligheden af bæredygtighedshensyn og i visse tilfælde forbudt af staten. Burberry har for eksempel lovet at stoppe praksis med at destruere usolgte varer. Forbuddet mod denne praksis har været lov i Frankrig siden 2020 og har været støttet af Den Europæiske Union siden 2023.

Den svagere vækst siden midten af 2023 har ført til en langsommere lageromsætning for de fleste aktører i sektoren. Lageromsætningen har nået det laveste niveau siden pandemiens tid, hvilket kan repræsentere en bekymrende tendens. Aktører inden for lædervarer og beklædning er blevet særligt ramt af denne afmatning, hvilket kan være farligt, hvis overskydende lager skal sælges med rabat.

Vi mener, at de virksomheder, der er bedst positioneret til at undgå overdreven rabattering, er dem med den bedste kontrol over distributionen - hvilket begrænser risikoen for overskydende lager i engrossegmentet - og dem med en stærk balance, der ikke har brug for øjeblikkelig likviditet.

Abonnér på Morningstar.dk og få adgang til tusinde af analyser:

Tilmeld dig her

Facebook Twitter LinkedIn

Papirer nævnt i artikel

Navn på papirPrisÆndring (%)Morningstar Rating
Burberry Group PLC719,80 GBX3,18Rating
Compagnie Financiere Richemont SA Class A134,45 CHF0,94Rating
Hermes International SA2.085,00 EUR0,68Rating
Hugo Boss AG38,38 EUR4,29Rating
Kering SA318,90 EUR0,47Rating
Lvmh Moet Hennessy Louis Vuitton SE692,10 EUR0,99Rating
Moncler SpA57,00 EUR0,78Rating
Prada SpA53,30 HKD1,23Rating
Salvatore Ferragamo SpA8,35 EUR2,27Rating
Tapestry Inc41,30 USD0,17Rating
The Swatch Group AG Bearer Shares178,90 CHF0,68Rating

Om forfatteren

Jelena Sokolova  er aktieanalytiker hos Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser