Den amerikanske økonomi kan have nået et vendepunkt

Den amerikanske økonomi kan meget vel være på vej imod en stærkere og mere holdbart situation med forbrugeren i førersædet.

Facebook Twitter LinkedIn

Når økonomien skal i gang efter en nedtur som den der rasede i 2008, er der mange forskellige faktorer der skal påvirkes i den rigtige retning. En forenklet forklaring på det der skal til, er at forstille sig økonomien som et hjul der ruller. Det hele starter hos forbrugeren der ved at forbruge mere skaber øget efterspørgsel og dermed også øget produktion. Når produktionen øges skabes flere jobs og dermed højere indkomst til forbrugerne, hvilket alt andet lige medfører et højere forbrug. Når først det ”økonomiske hjul” ruller, virker det selvforstærkende hvorfor der skal noget til igen at bryde udviklingen.


En stærk forbruger er nøglen

I det forgangne år har vi set dette ”hjul” begynde at rulle, bl.a. i USA, hvor Robert Johnson chef for økonomisk analyse hos Morningstar i Chicago, mener at økonomien kan være på vippen til at bevæge sig imod en stærkere og mere holdbar situation. Indtil tredjekvartal 2010 var det amerikanske forbrug styrket med stabile 2 pct., hvilket dog ikke var nok til for alvor at få sat fart i det ”økonomiske hjul”. Processen blev bl.a. sænket af den bemærkelsesværdige produktivitets forbedring der fandt sted under recessionen, samt en tendens til at de amerikanske forbrugere har brugt mange af deres ekstra dollars på udenlandske varer. Tingene begyndte dog at ændre sig i løbet af tredjekvartal 2010, hvor væksten i forbruget accelererede til næsten 3 pct. Mens der spekuleres i at det kan have nået helt op på 4 pct. i fjerdekvartal, drevet af det stærkeste julesalg siden 2005.

Mange virksomheder vil sikkert kunne håndtere en 2 pct. vækst i efterspørgslen uden at skulle hyre en masse nye folk, især når der tages højde for en årlig 1 pct. forbedring af produktiviteten, samtidig med at en del af efterspørgslen alt andet lige vil blive tilfredsstillet af fabrikker fra Europa eller Østen. Når det amerikanske forbrug derimod stiger med 3-4 pct., ligger det i kortene at vi vil komme til at se en forbedring i job tallene, mener Robert Johnson. Bedre job tal, højere priser, kombineret med en væsentlig overordnet forbedring af forbrugerens finansielle forhold, bl.a. med skattelettelser, burde fortsat drive forbrugeren fremad i 2011. Robert Johnson forventer at vi i løbet af 2011 igen vil se amerikanske arbejdsløshedstal under 9 pct., og en BNP vækst på mellem 3,5- og 4 pct.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

For at se denne artikel registrér dig som Morningstar Basis-medlem

Registrér dig gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Thomas Fleron Hansen  

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookies