Industri Q2: Sund efterspørgsel men få værdier

Industri-sektoren er for det meste fair prissat, men der er også nogle attraktive værdiansættelser, hvis man kigger godt efter.

Facebook Twitter LinkedIn
  • Vi mener, at industri-sektoren er lidt for dyr med en overordnet pris/fair value på 1,06. I vores øjne bør investorer vælge de undervurderede aktier, eftersom de fleste industri-aktier handles tæt på den fair værdi.

  • Efterspørgslen på industrielle varer er sund og de fleste virksomheder på området er gode til at eksekvere. Vi regner med at se forbedring i det amerikanske boligmarked og bider mærke i, at ordrebøgerne hos flyproducenterne er særdeles tykke.

  • De direkte økonomiske effekter fra stål-tolden annonceret i marts vil være milde for de fleste af de selskaber, vi dækker, men stærkere anden ordens effekter kan vise sig at være mere skadelige for nogle udvalgte selskaber såsom Boeing (BA).


Selvom vi mener, at sektoren generelt er en smule overvurderet, er vi dog samtidig overbeviste om, at en række enkeltaktier er undervurderede. Vi beskriver G4S (GFS) og GEA Group (G1A) herunder.

Efterspørgslen i sektoren er sund og de fleste industri-selskaber driver en fornuftig forretning. Relevante indikatorer såsom det amerikanske BNP, industriproduktionen, indkøbsindeksene (PMI) og forbrugstilliden er stærk. Mange indikatorer i Europa og Kina er også sunde, selvom de ikke sætter nye rekorder i øjeblikket. Vi ser at dette også vil smitte af på efterspørgslen for de fleste industrier.

Der er stadig plads til, at det amerikanske boligmarked forbedres, og vi har bemærket at ordrebøgerne er særdeles store hos de globale flyproducenter – især på de slanke fly-modeller. På den anden side er den nordamerikanske efterspørgsel på lette biler fladet ud og går langsomt nedad. Vi regner dog med at den globale efterspørgsel på biler vil være for opadgående med omkring 1-3 procent om året i de næste få år, og mange af de globale producenter af originale reservedele og udstyr har struktureret deres omkostninger til at forblive langt mere rentable sammenlignet med tidligere cyklusser.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

For at se denne artikel registrér dig som Morningstar Basis-medlem

Registrér dig gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Papirer nævnt i artikel

Navn på papirPrisÆndring (%)Morningstar Rating
Boeing Co232,93 USD-1,08Rating
Ford Motor Co11,71 USD-0,93Rating
G4S PLC  
GEA Group AG36,41 EUR-0,05Rating
General Motors Co57,41 USD-2,68Rating

Om forfatteren

Morningstar Analysts   -

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookies