Amerikanske forbrugere må indstille sig på nye tider

Lavpriskæder som Wal-Mart nyder godt af den økonomiske afmatning, mens stride modvinde tærer på pengepungen hos amerikanerne

Facebook Twitter LinkedIn

For de amerikanske forbrugere blev det netop afsluttede kvartal ikke meget bedre end årets første og Morningstar forventer at afmatningen vil vare året ud. Højtflyvende brændstofpriser, stigende inflation på fødevarer, og flere arbejdsløse på den anden side af Atlanten, tvinger de amerikanske forbrugere til at tænke i nye baner.

I den aktuelle økonomiske afmatning snupper selskaber som dagligvarekæden Wal-Mart og velkendte McDonald’s en stadig større bid af kagen hos amerikanerne, og Morningstar vurderer at det er en tendens der vil fortsætte i den kommende tid. Til trods for det skal man som langsigtet investor stadig huske, at skelne mellem kortsigtede trends og langsigtede forventninger, når aktierne værdiansættes. For de to konkrete selskaber, Wal-Mart og McDonald’s, er det Morningstars overbevisning at markedet allerede har indregnet effekten af de kortsigtede sidegevinster fra den økonomiske tomgang i aktiekurserne.


Flere uden job

Maj blev den femte måned i træk, hvor antallet af amerikanere uden job steg med 0,5 pct. point til 5,5 pct. af arbejdsstyrken. Ejendomsmarkedet udarter sig fortsat ugunstigt for boligejerne og antallet af tomme beboelsesejendomme skønnes nu at ligge tæt på 3 pct., hvilket er markant over det typiske niveau under mere normale markedsforhold. Ikke nok med det, så forventes fødevarepriserne at stige med 5-6 pct. i år, hvilket skal lægges oven i hatten på hele 4,2 pct. som stigningen lød på i 2007.

Alt i alt ikke det bedste scenarium for amerikanske forbrugere, som tvinges til at prioritere endnu skarpere, hvis pengene skal række måneden ud.


Lavpriskæder tager markedsandele

Store lavpriskæder som Wal-Mart og Costco har gjort prioriteringen nemmere for mange amerikanske forbrugere, idet selskaber som disse tilbyder en lang række af de varer, som den typiske familie har brug for i dagligdagen. Det er endda til attraktive priser, og det hele kan købes under samme tag. Det ændrede forbrugsmønster stod soleklart efter at både Wal-Mart og Costco i maj rapporterede om stigninger i salget på henholdsvis 4 og 9 pct. Også McDonald’s nyder gavn af de nye forbrugsvaner, og på global plan steg salget af burgere og andet fast food hos McDonald’s mere end 7 pct. i maj.

Selvom Morningstar er positive over for fremtidsudsigterne for de tre markedsdominerende selskaber, er vi også klar over at langt de fleste investorer er velkendte med selskabernes styrker. Det ses også på selskabernes kursudvikling i år, hvor alle har klaret sig markant bedre end markedet generelt med Wal-Mart i spidsen med en kursstigning på mere end 20 pct. i dollars.

De favorable kortsigtede trends er heller ikke gået næsen forbi hos de danske investeringsforeninger, som i alt har investeret mere end 685 mio. kroner i de tre aktier. Flest penge er sat i Wal-Mart, der også er det suverænt største selskab af de tre. Investeringsforeningen Steffen Rønn Brands har satset næsten 10 pct. af formuen på Wal-Mart og 5 pct. på McDonald’s, men fonden er ramt af den negative udvikling blandt finansielle aktier og det trækker ned i afkastet. Præstationerne i år rækker foreløbigt til en placering i den bedste trejdedel i Morningstar kategorien USA Large Cap Blend.


Defensive aktier mindst undervurderet

Til trods for flotte kursstigninger hos enkelte forbrugsaktier som har klaret sig igennem afmatningen indtil videre, er det Morningstar generelle vurdering af selskaberne inden for forbrugsgoder er blevet billigere prisfastsat som følge af de altoverskyggende kursfald.

Defensive aktier som eksempelvis alkoholproducenter og de omtalte discountbutikker er de aktier som er tættest på at være korrekt prisfastsat ud fra Morningstars estimater. På den anden side er aktier relateret til ejendomsmarkedet dem med størst potentiale inden for forbrugssektoren. Det er selskaber som ejendomsmæglere, entreprenører af privat boligbyggeri, og møbelkæder. Sammen med forbrugsfølsomme aktier som kasinoer og restauranter, er det de aktier med størst potentiale relativt til Morningstars skøn, men samtidig også dem der rammes hårdest, hvis afmatningen forværres eller strækker sig længere end antaget.

Morningstar tvivler på at der sker nogen mærkbar lindring i privatøkonomien hos de fleste amerikanere før tidligst i 2009. Det understreger vigtigheden af en sund og fornuftig tilgang til valget af forbrugsrelaterede aktier, som også i den kommende tid vil være under pres på grund af inflationen og den økonomiske afmatning. Hvis du vil vide hvordan dine investeringsforeninger er eksponeret mod forbrugsaktier, kan du finde svaret her på Morningstar ved at oprette din portefølje og benytte X-Ray funktionen.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA  

Chefanalytiker i Morningstar Danmark

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser