Ved at bruge sitet accepterer du Morningstar anvender cookies. Læs mere om Morningstars politik for cookies og lokal lagring:

Fiat Chrysler er for billig til at ignorere

Fiat Chrysler har på det seneste været på mange investorers læber, da der spekuleres om et frasalg af Ferrari. Vi mener derimod at det er effektiviseringer og vækst der driver værdien og resulterer i en attraktiv fair værdi.

Fiat Chrysler Automobiles NV FCA|IT

Morningstar Rating: 4 Stjerner

Fair Value Estimat: 18,00 Euro

Aktuel Kurs: 13,56 Euro

Pris/Fair Value: 0.75

Usikkerhed: Meget høj

Economic Moat: None

Af Richard Hilgert, aktieanalytiker hos Morningstar

Fiat Chrysler undervurderes af pessimistisk marked
Den globale ekspansion af bilmærkerne Jeep, Maserati og Alfa Romeo beriger produktmikset og polstrer udnyttelsen af de faste omkostninger - også kaldet den driftsmæssige gearing. De kombinerede enheder dækker over omkring fem millioner biler - det syvende største bilselskab i verden. 

Markedet har på aggresiv og pessimistisk vis straffet Fiat Chryslers aktier ved at være skeptiske over for ledelsens langsigtede mål og den gældsprægede balance.

Vores estimat af fair værdi på 18 euro per aktie afspejler en voksende omsætning og rentabilitet, da selskabet har opnået resultater i de første tre år af sin fem-årige plan og præsterede stærkt i første halvår 2017.

Efter en imponerende stigning i aktiekursen onsdag ligger vores fair værdi nu omkring 30 procent højere end markedsprisen, og selvom vi antager et voksende salg og rentabilitet, er vores forventninger betydeligt lavere end Fiat-ledelsens egne mål i 2018.

Det fremhæver vores tese om, at markedet er for pessimistisk på aktien. Den handles til en attraktiv kurs og er med sine fire-stjerner for billig til at ignorere ifølge vores analytikere.

Ledelsen vil levere betydelige forbedringer
I 2016 øgede ledelsen i Fiat Chrysler målene for sin fem-årige plan. I 2018, der er sidste år i ledelsens plan, regnes der med en omsætning på 136 milliarder euro mod 96 milliarder euro rapporteret i 2014 - planens første år.

Selskabet forventer et justeret EBIT i 2018 på 8,7 - 9,8 milliarder euro med en margin på 6,5 - 7,2 procent. I 2014 var tallet på 3,8 milliarder euro med en 4-procents margin. 

I de forrige to femårsplaner reducerede ledelsen sine forventninger omkring halvvejs gennem hver plan. Efter vores mening gør markedets manglende respons på ledelsens opjusteringer sidste år det endnu klarere, at investorerne har misforstået Fiat Chryslers evne til at øge omsætning, generere cash flow og tilbagebetale gæld. 

Fiat vil nyde godt af væksten på emerging markets
Som markedsleder i Brasilien (markedsandel i den lave ender af 20'erne), vil Fiat drage fordel af en voksende middelklasse. Dog kom selskabet sent til fadet på det russiske, kinesiske og indiske marked og mangler de allerede-etablerede konkurrenters markedsandele.

På trods af dette forventer vi at Fiat vil tage del i den over-gennemsnitlige vækst fra efterspørgslen på emerging markets, omend den er forsinket fra økonomisk uro i Brasilien og Rusland. 

Jeeps genindtræden i Kina giver også Fiat et løft i volumenerne og indtjeningen. 

Fiat Chrysler bør sælge reservedelene frem for Jeep
Selvom ledelsen mener, at Fiat Chryslers forretning for bil-dele og systemer er et kerneområde, mener vi, det vil være logisk at frasælge forretningssegmentet for at frembringe værdi til aktionærerne. 

Da der er flere stordriftsfordele og muligheden for at dele de grundlæggende platforme i produktionen af biler, mener vi, at aktionærernes interesser bedst tjenes ved at fastholde den nuværende portefølje af bilmærker - inklusiv Jeep - i stedet for den skilsmisse, der spekuleres om i medierne.

Stort kursfald i 2016 rykkede ikke på vores fair value-estimat
Pesimismen omkring Fiat Chryslers værdiansættelse var meget tydelig ud fra det sell-off der fandt sted i begyndelsen af 2016, efter Ferrari blev bortadopteret. Sidenhen har aktien ikke bevæget sig meget, før der i august begyndte at dukke rygter op i medierne om et muligt frasalg af Jeep til den kinesiske rival Great Wall Motor Company.

I mellemtiden har vi opjusteret vores værdiansættelse et par gange, og vi mener ikke at kurspotentialet bunder i et frasalg af Jeep, men derimod Fiat Chryslers evne til at effektivisere driften og øge omsætningen. 

Som følge af den høje usikkerhed, der afstammer fra diesel-skandalen, har vi skåret 2 milliarder euro (svarende til cirka 1 euro per aktie) af vores værdiansættelse, i tilfældet af at væsentlige bøder eller tilbagekaldelser af biler vil finde sted. 

 

fiat Chrysler Aktiekurs

 

Bulls siger

  • Den globale ekspansion af Jeep, Maserati og Alfa Romeo styrker den gennemsnitlige omsætning per bil og forbedrer stordriftsfordelene.

  • En ledende markedsposition i Brasilien og tilstedeværelse på flere andre udviklende markeder forbedrer det langsigtede vækstpotentiale på toplinjen på trods af Brasiliens nuværende svage økonomi.

  • Ser man relativt på Fiat Chryslers balance, har selskabet en af de største likviditetsbeholdninger til sammenligning med de øvrige bilproducenter, hvilket til dels modvirker bekymringerne om selskabets gæld.


Bears siger

  • Den globale bilindustri lider under overkapacitet, der øger prispresset og dermed begrænser den økonomiske profit. 

  • Fiat Chryslers medarbejdere er i høj grad samlet i fagforeninger, og det kan true indtjeningen hvis arbejderne kræver lønstigninger eller nægter nedskæringer.

  • Hvis der forekommer et betydeligt fald i salget, vil Fiats høje gæld aflede en betydelig mængde kontanter fra at blive geninvesteret i forretningen, så der i stedet kan betales af på gælden. 

 

---

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 1. september 2017 af Richard Hilgert, Morningstar Equity Analyst.

Richard Hilgert ejer ikke aktier i de nævnte værdipapirer.

---

© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

 
Papirer nævnt i artikel
Navn på papirPrisÆndring (%)Morningstar Rating
Bayerische Motoren Werke AG84,71 EUR0,11
Daimler AG66,51 EUR0,02
Fiat Chrysler Automobiles NV14,27 EUR1,21
Fiat Chrysler Automobiles NV17,08 USD1,55
General Motors Co32,29 EUR0,00-
General Motors Co38,70 USD0,29
Tesla Inc375,10 USD-2,57
Toyota Motor Corp ADR120,06 USD2,10
Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.