Ved at bruge sitet accepterer du Morningstar anvender cookies. Læs mere om Morningstars politik for cookies og lokal lagring:

Volkswagen opjusteres og fremstår som en attraktiv investering

Volkswagens balancerede globale bilportefølje tegner en fornuftig investeringscase på trods af at diesel-skandalen stadig ulmer. Vores øgede fair value på 221 EUR per aktie giver et væsentligt kurspotentiale. 

Volkswagen AG VOW|DE

Fair Value Estimat: 221,00 EUR (før 218,00 EUR)

Aktuel Kurs: 139,05 EUR

Price/Fair Value: 0,63

Morningstar Rating: 4

Economic Moat: None

Usikkerhed: High

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 8. juni 2017 af Richard Hilgert.

Opjustering af fair value giver en upside på 40 procent
Vi har øget vores fair value estimat på no-moat Volkswagen til EUR 221 fra EUR 218 som følge af ændringer i skatteprocenten og valutakurser, hvor en stærkere dollar har væsentlig indflydelse. Vi antager en reduceret selskabsskat på 25 pct. for selskabets amerikanske aktiviteter i stedet for den nuværende på 35 pct. Opjusteringen bragte Volkswagen-aktierne op på 5 stjerner, og de handles nu knap 40 pct. billigere end vores fair value estimat, som i vores øjne er meget attraktivt. 

En succesfuld og varieret global bilstrategi
Usikkerheden forbundet med diesel-skandalen kan fortsat plage Volkswagen i månedsvis, og risikoen for negative overskrifter i medierne vil give udsving i aktiekursen på kort sigt. Med en misundelsesværdi portefølje af bilmærker, et væld af nye og gendesignede modelintroduktioner og førende markedsandel i mange af verdens markeder såvel som en solid bunke kontanter på kistebunden, mener vi at Volkswagen er velpolstret til at udholde eventuelle større bøder og domme. Den globale efterspørgsel på Volkswagens produkter har været stabil eller faktisk lidt højere på trods af de potentielt brand-ødelæggende nyheder. 

Efter vores opfattelse eksekverer Volkswagen med succes en global bilstrategi. Geografisk diversificeret og rentable aktiviteter mindsker selskabets afhængighed af indenlandsk volumen. En bred vifte af brands, der betjener adskillige segmenter, reducerer afhængigheden af enkelte bilkategorier. 

Volkswagens 2018-mål om at sælge 10 mio. køretøjer globalt blev opnået i 2014 - fire år før planlagt. På grund af diesel-skandalen landede Volkswagens globale salg lidt under 10 millioner. Vi forventer ikke at en ny ledelse vil sætte langsigtede mål, der fokuserer mere på rentabel vækst og mindre på volumen-over-alt-andet. Vi mener stadig at Volkswagen skal fortsætte med at forfølge sin MQB produktionsstrategi, hvor selskabets forskellige bilmodeller baseres på ens platforme og moduler. Strategien øger ensartetheden i arkitekturen, hvilket øger skala og reducerer omkostningerne, men samtidig bliver MQB-fabrikkerne i stand til fleksibelt at producere de bil-modeller, der nu engang efterspørges. 

Volkswagen gennemførte opkøbet af Porsches bilfabrikerende aktiviteter i august 2012. Selskabet ejer også det mere eksklusive brand Audi, ultraluksuriøse Bentley, den eksotiske italienske sportsbilsproducent Lamborghini og den eksotiske franske producent Bugatti. Uheldigvis bliver den potentielle konkurrencebeskyttede natur fra disse hæderkronede brands udvandet i konsolideringen med massevarerne fra Volkswagen, Skoda og SEAT kombineret med den kommercielle bilforretning med lavere profit.

Bulls siger

  • Med betydelige likvide reserver på deres bildivisions balance og en konservativt finansieret kapitalstruktur har Volkswagen en høj grad af økonomisk fleksibilitet.
  • Volkswagens tilstedeværelse på globale markeder reducerer afhængigheden af en regional økonomi og forbedrer vækstudsigterne, da udviklingen af nye markeder afvejer de modne.
  • Da selskabet producer alt fra førstegangs-biler til det ultra-luksuriøse såvel som små leveringskøretøjer til de største lastbiler på motorvejene, er Volkswagens afhængighed af et enkelt køretøjssegment begrænset.

Bears siger

  • Volkswagens dieselskandale skader brandet, giver risiko for negative overskrifter og skaber et betydeligt finansielt ansvar, der er svært at forudse størrelsen af.
  • Volkswagen opererer i det stærkt cykliske, kapitalintensive, massemarked for bilindustrien, hvor overkapacitet begrænser både prisfastsættelsen og det økonomiske overskud.
  • En væsentlig ejerandel hos staten Niedersachsen i Tyskland, hvor Volkswagen er baseret, giver staten ret til at blokere store beslutninger, idet ledelsen står åben for regeringens dagsorden.

 

  ---

© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

Papirer nævnt i artikel
Navn på papirPrisÆndring (%)Morningstar Rating
Volkswagen AG129,50 EUR0,27
Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.