Morningstars vurdering af Unilever-aktien

Vi løfter fair value estimatet af Unilever til 4.200 GBX, men aktien er dog kun svagt undervurderet i forhold til dens aktuelle markedskurs.

Facebook Twitter LinkedIn

Unilever ULVR|GB

Fair Value Estimat: 4.200,00 GBX

Aktuel Kurs: 4.029,50 GBX

P/FV: 0.96 (aktuel kurs / fair value estimat)

Morningstar Rating: 3

Markedsværdi (mia.): 122,01 GBP

Economic Moat: Wide

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 17. april 2017 af Philip Gorham, CFA, FRM, Morningstar Equity Analyst.

Selskabsprofil
Hollandske Unilever NV og engelske Unilever PLC udgør tilsammen Unilever Group, som producerer husholdnings- og personlige plejeprodukter (57 pct. af omsætningen) og emballerede fødevarer (43 pct.) Selskabets produktbrands omfatter bl.a. Knorr supper og saucer, Hellmann's mayonaise, Lipton te, Axe og Dove hudprodukter og brandet TRESemme inden for hårpleje. Unilever opkøbte fornylig barbergrejs-selskabet Dollar Shave Club.

Hvorfor overveje Unilever?
For første gang i adskillige år gør Unilever en koordineret indsats for at øge lønsomheden. Vi er overbeviste om selskabets muligheder for forbedringer af marginerne og lønsomheden, og vi mener selskabets økonomiske robusthed er intakt og vil overveje aktien som potentiel investering forudsat en passende sikkerhedsmargin.

Efter en strategisk gennemgang i dette forår er ledelsens målsætning en indtjeningsgrad på 20 pct. og 100 pct. frit cash flow konvertering i 2020. Det skal ske med henblik på at øge aktionærernes afkast gennem større udbyttebetalinger og tilbagekøb af egne aktier og forøget M&A aktivitet (fusioner og virksomhedsovertagelser). Vi ser positivt på disse tiltag, som vi i det store hele mener kan indfries. 

Fragmenteringen af forbrugernes efterspørgsel gennem nichekategorier og mærkevarer, udbredelsen af e-handel og væksten i segmentet af discountbutikker danner grobund for en perfekt storm. Vi forventer stormen vil øge priskonkurrencen som igen vil svække pris/produkt vækstkurven for producenter af stabile forbrugsvarer. Det er vores vurdering, at tidligere tiders vækstrater hos producenterne skal opnås via markante investeringer. For at undgå en betydelig forringelse af lønsomheden og rentabiliteten forventer vi, at producenterne vil finansiere højere omkostninger til at tiltrække kunder igennem omkostningsstruktureringer. 

I Unilevers tilfælde vil selskabet gå efter samlede omkostningsbesparelser i 2020 på 6 mia. euro på tværs af forsyningskæden og navnligt i marketing. Strategien indebærer visse operationelle risici, da nedskæringer i markedsføring af mærkevareprodukter historisk er sket på bekostning af vækst. Unilever må derfor balancere mellem at trimme fedtet på den ene side og skære i musklerne på den anden. 

To tredjedele af besparelserne vil blive geninvesteret i selskabet. Unilevers muligheder for at anvende så store summer til at erhverve kunder ser vi som en af selskabets kilder til dets økonomiske robusthed (wide moat). 57 pct. af salget kom sidste år fra emerging markets og med evnen til at benytte betydelige beløb til at supportere priskonkurrencen, mener vi, at Unilever fortsat kan vokse i takt med eller hurtigere end konkurrenterne, selvom industriens vækstrater kan ligge lavere end tidligere tiders vækst.

Bulls:

  • Unilever har indset behovet for at trimme omkostninger for at imødestå udfordringer i et til stadighed mere konkurrencepræget miljø.
  • Med 57 pct. af salget fra emerging markets i 2016 er Unilever blandt de største aktører i udviklingslandene blandt alle globale producenter af stabile forbrugsvarer, hvilke bør understøtte den langsigtede vækstcase for selskabet positivt.
  • Unilever er også dominerende hvad angår det at være markedsleder inden for et af de største antal produktkategorier blandt stabile forbrugsvirksomheder, hvilket cementerer dets position i kundernes forsyningskæder.


Bears:

  • Unilever opererer i nogle af de mest konkurrenceprægede segmenter i markedet for stabile forbrugsvarer, hvor nye aktører sætter sig på nichehuller i markedet og har vist sig bedre på innovationsfronten.
  • Traditionelle aktører i detailmarkedet i mellemsegmentet har tabt markedsandele til e-handel og discountbutikker, som er forstyrrende kræfter i branchen, fordi de reducerer adgangsbarriererne for niche-opkomlinge.
  • Strategien for repositionering af porteføljen kan give forstyrrelser i værdiskabelsen afhængigt af værdiansættelsen ved nye transaktioner.

 

---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser