Er smart beta stadig smart?

Smart beta er en betegnelse for investeringsprodukter, der er en mellemting mellem aktiv og passiv forvaltning. 

Facebook Twitter LinkedIn

’Smart beta’, ’alternativ beta’ eller ’enhanced index’ – listen af navne for den voksende gruppe af investeringsprodukter, der bedst kan defineres som en mellemting mellem aktiv og passiv forvaltning, synes alenlang. Forvaltede investeringsprodukter i genren har gjort skillelinjen mellem aktiv og passiv forvaltning mindre skarp og mere sløret, og er en nyere trend af investeringsprodukter i det globale landskab for exchange traded funds (ETF’ere). Især på større, likvide og modne markeder er interessen stor, men også mindre markeder fx emerging markets viser interesse for den nye investeringstilgang.

Hos Morningstar betragter vi ’strategic beta’ som en voksende kategori og bred skare af markedsindeks og passivt forvaltede investeringsprodukter der følger disse indeks. Den røde tråd blandt dem er, at de enten forsøger at optimere afkastet eller risikoprofilen i forhold til traditionelle markedsindeks. For aktierelaterede produkter, hvor langt hovedparten befinder sig, er resultatet typisk en eller flere tilt relativt til de klassiske markedsvægtede indeks.

I takt med at kapitalforvaltere ruller de nye produkter ud over rampen er der brugt adskillige resurser og markedsføringskroner på at positionere produkterne i et stadigt tættere og konkurrencepræget felt. Resultatet er bl.a. større kompleksitet i indeksene bag disse benchmark-baserede produkter. Investorerne står derfor over for en kompleks opgave, når de skal navigere i et landskab, som måske i forvejen er relativt nyt og ukendt for mange.

En blandet skare
Blandt strategic beta produkterne har Morningstar identificeret en række fælles karakteristika. Udgangspunktet har været, at inkludere så mange som muligt, herunder produkter med forskellige egenskaber, men som alligevel alle i slutproduktet på meningsfuld vis afviger fra traditionelle brede markedsindeks.

I Morningstars definition inkluderer vi også forvaltede produkter knyttet op på indeks, der i første omgang screener på en vifte af egenskaber (fx value, vækst eller udbytte), men efterfølgende vægter værdipapirerne efter markedsværdi. Andre følger en mere snæver definition, der udelukker ethvert produkt som følger markedsvægtede indeks.

Vi ender ud med et univers, der omfatter en bred vifte af produkter, men der er visse fællestræk blandt dem.

Det er 1) indekserede produkter, 2) produkterne følger ikke-traditionelle indeks og har et aktivt element i deres metodik, som enten er optimering af afkast eller risikoen relativt til et traditionelt indeks, 3) mange af de benyttede indeks har kort historik og er introduceret alene med henblik på at fungere som benchmark til et investeringsprodukt, 4) omkostningsprocenterne er i overvejende grad under niveauet for aktivt forvaltede fonde og 5) omkostningsprocenterne er ofte betydeligt over niveauet for traditionelle indeksprodukter som følger fx S&P 500 eller MSCI World.

Bedre afkast, mindre risiko?
Herudover klassificerer vi produkterne efter det overordnede strategiske mål for deres respektive underliggende benchmark. De falder i tre grupper; afkastoptimerede strategier, risikofokuserede strategier og en gruppe for øvrige produkter.

Afkastorienterede strategier forsøger at optimere afkastet relativt til et standardindeks. Momentum, kvalitet, value- og vækstorienterede benchmark er eksempler på afkastfokuserede strategier. Andre afkastorienterede strategier forsøger at isolere et specifikt afkast. Indeks med fokus på fx højt udbytte er et eksempel på denne type strategi. Udbytte-screenede produkter er målt på formue den mest populære afkastoptimerede strategi.

Risiko-optimerede strategier forsøger enten at reducere eller forøge risikoen i et produkt relativt til et standardindeks. De såkaldte ’lav-volatilitet’ eller ’høj/lav-beta’ produkter er de mest udbredte eksempler på strategier, hvor risikoen er omdrejningspunktet. Lav volatilitet er den mest populære risiko-optimerede strategi.

Den sidste gruppe indeholder en bred palette af strategier fra utraditionelle råvareindeks til indeks med fokus på flere aktivklasser (multiassets).

Den tredje og sidste skæring indebærer en klassifikation af produkter med tilsvarende strategiske mål på et mere detaljeret niveau. Her kategoriserer vi investeringsprodukter som fx screener eller vægter selskaber efter udbytte, value, lav/minimum volatilitet, value, risiko og flere andre karakteristika. Formålet med denne sidste skæring er, at facilitere mere præcise sammenligninger af produkter med meget identiske underliggende tilgange. Tabellen her på siden giver et overblik over Morningstars tilgang til strategic beta.

Ingen danske foreninger udbyder ETF’ere, men flere tilbyder alligevel investorerne produkter, hvor investeringstilgangen adskiller sig fra klassiske indeks. Det er hovedsageligt aktivt forvaltede fonde med fokus på enten højt udbytte eller lav volatilitet, men også ligevægtede strategier og traditionel stileksponering er tilgængelige på markedet.

Vi har netop offentliggjort vores årlige rapport om det globale marked for strategic beta produkter.

Smartbeta 1

 

Smartbeta 2

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA  

Chefanalytiker i Morningstar Danmark

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser