Mærsk kan spare 100 mio på Suezkanalen

Facebook Twitter LinkedIn

Egyptens igangværende udvidelse af Suezkanalen, der forbinder Europa med Asien, vil betyde, at Maersk Line med sine ca. 1400 årlige gennemsejlinger kan spare både tid og brændstof svarende til ca. 100 mio. kr. om året 

Maersk Lines' vice president, Keith Martin Urup Svendsen, ser frem til at spare penge på brændstof, når egypterne er færdige med at uddybe og udvide Suezkanalen.

Det nationale megaprojekt vil gøre kanalen "tosporet" over en strækning på ca. 72 kilometer, så skibene kan sejle forbi hinanden i begge retninger og dermed forkorte gennemfartstiden med gennemsnitligt fire timer, lyder vurderingen. Og hvis det holder, vil det ifølge Keith Martin Urup Svendsen betyde besparelser på brændstof på mellem 10.000 og 16.000 dollar pr. skib.

Med ca. 1400 gennemfarter om året vil Maersk Line således kunne forvente en besparelse på omkring 100 mio. kr. om året.

"I det store billede lyder det måske ikke af så meget med mellem 10.000 og 16.000 dollar pr. skib, men det betyder faktisk noget, for i vores industri arbejder vi med ret tynde marginer," siger Keith Martin Urup Svendsen.

Projektet består af en helt ny kanal på 35 kilometer samt en udvidelse af den eksisterende kanal over en strækning på 37 kilometer. Dertil kommer seks tunneller, der skal forbinde den østlige og vestlige bred.

Midt i krise

Militæret, som står i spidsen for projektet, har lovet at gennemføre det på et år. Prisen er sat til 8,2 mia. dollar, og håbet er, at det vil skabe en million nye arbejdspladser og kickstarte Egyptens økonomi.

Landet befinder sig i den værste økonomiske krise siden depressionen i 1930'erne. Efter oprøret, der væltede Hosni Mubarak i 2011, er de udenlandske investeringer faldet med over 60 pct., valutareserverne er drænet, den nationale gæld overstiger nu bruttonationalproduktet, og turismen – en af Egyptens allervigtigste indtægtskilder – er mere end halveret. Det har alt sammen ført til voldsomme prisstigninger og en rekordhøj arbejdsløshed. Men efter at præsident AbdelFatah al-Sisi annoncerede Suez-projektet 5. august, er det egyptiske børsindeks steget til over 9600 – det højeste niveau i syv år.

Spørger man Hani Tawfik, som er investment banker og formand for Egyptens største investeringsforening, Egyptian Private Equity Association, er det imidlertid mest udtryk for "ren og skær optimisme".

"Kanaludvidelsen handler først og fremmest om at samle nationen omkring et fælles projekt, vi kan være stolte over. Ligesom med Aswan-dæmningen i 1960'erne, da vi sang og dansede i gaderne. Det er den samfundsmæssige og politiske indflydelse på landet, der tæller," siger Hany Tawfik.

Guld og grønne skove

Medierne kører da også en massiv propagandakampagne, som lover egypterne guld og grønne skove, når projektet står færdigt. Bl.a. hedder det sig, at overskuddet fra kanaldriften vil vokse fra 5,5 mia. dollar om året til ca. 13 mia. dollar – primært fordi trafikken forventes at vokse fra gennemsnitligt 48 til 96 skibe i døgnet.

Men Maersk Line, der er Suezkanalens største kunde, regner ikke umiddelbart med at sende flere skibe igennem.

"Den slags afgøres af mængden af containere, der skal flyttes mellem verdensdelene, ikke af en udbedring af kanalen," siger Keith Martin Urup Svendsen.

Og da den internationale handel ikke vokser med mere end 2-3 pct. om året, og tendensen i øvrigt går mod flere varer på større og færre skibe, er det eksperterne en gåde, hvorfra fordoblingen skal komme.

De har ikke set skyggen af forundersøgelser, og frygten er, at de slet ikke findes. Store dele af udgravningerne til den nye kanal står således allerede under vand, fordi den er anlagt blot 700 meter fra den eksisterende, og nu trænger vandet igennem.

Og da det ifølge Haitham Awad, professor på ingeniøruddannelsen på universitetet i Alexandria og ekspert i store vandprojekter, er ti gange dyrere at grave under vand end i tørt sand, havde det været bedre at forlænge den nye kanal og lægge den 10 kilometer mod øst.

Haitham Awad skønner, at denne lapsus vil fordyre projektet med omkring 10 mia. kr. og forsinke det betydeligt.

Men ved at skyde det i gang her og nu – mere eller mindre ud i det blå – har præsident al-Sisi opnået at få optimismen til at brede sig. Og i den store sammenhæng er et par års forsinkelse ligegyldig, mener Haitham Awad.

"Da den oprindelige kanal blev gravet, tog det ti år og kostede 100.000 egyptere livet," siger han.

"Dengang var der heller ingen forundersøgelser eller noget. De ville bare grave en kanal. Vi egyptere kan godt lide enestående ting, som eksempelvis pyramiderne eller Suezkanalen. Man finder ikke noget tilsvarende andre steder i verden."

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser